How do resources that reside in social networks of parents affect adolescents’ educational attainment? We draw a controversy in the sociology of education about whether and how parental networks benefit educational attainment. We explore the effect of informal network closure among parents as well as parents’ participation in institutionalized school activities. Previous findings are inconclusive. We argue that these inconsistent findings result from: (1) effect heterogeneity of parental social capital across school contexts, (2) conceptual ambiguity about parental social capital, (3) selection into parental social capital. Using the National Longitudinal Study of Adolescent Health, we combine propensity score matching and multi-level modelling. Results show that benefits of network closure among parents are specific to low-poverty schools. In high-poverty schools, social closure in parent networks can even be detrimental to educational attainment. The social closure generated in informal connections among parents thereby contributes to the encapsulation of disadvantage in areas of concentrated poverty. The paper concludes that social closure primarily functions as a multiplier of social advantages and disadvantages at the community level.
Hannah Brückner is Professor of Sociology and Co-Director of the Center for Research on Inequalities and the Life Course, Yale University, New Haven, Connecticut.
Hinweise zur Teilnahme:
Termin:
30.05.2011 18:00 - 20:00
Anmeldeschluss:
26.05.2011
Veranstaltungsort:
Reichpietschufer 50, Raum A 300
10785 Berlin
Berlin
Deutschland
Zielgruppe:
Journalisten, Wissenschaftler
E-Mail-Adresse:
Relevanz:
überregional
Sachgebiete:
Gesellschaft, Politik
Arten:
Vortrag / Kolloquium / Vorlesung
Eintrag:
09.03.2011
Absender:
Dr. Paul Stoop
Abteilung:
Informations- und Kommunikationsreferat
Veranstaltung ist kostenlos:
ja
Textsprache:
Englisch
URL dieser Veranstaltung: http://idw-online.de/de/event34490
Sie können Suchbegriffe mit und, oder und / oder nicht verknüpfen, z. B. Philo nicht logie.
Verknüpfungen können Sie mit Klammern voneinander trennen, z. B. (Philo nicht logie) oder (Psycho und logie).
Zusammenhängende Worte werden als Wortgruppe gesucht, wenn Sie sie in Anführungsstriche setzen, z. B. „Bundesrepublik Deutschland“.
Die Erweiterte Suche können Sie auch nutzen, ohne Suchbegriffe einzugeben. Sie orientiert sich dann an den Kriterien, die Sie ausgewählt haben (z. B. nach dem Land oder dem Sachgebiet).
Haben Sie in einer Kategorie kein Kriterium ausgewählt, wird die gesamte Kategorie durchsucht (z.B. alle Sachgebiete oder alle Länder).