idw – Informationsdienst Wissenschaft

Nachrichten, Termine, Experten

Grafik: idw-Logo
Science Video Project
idw-Abo

idw-News App:

AppStore

Google Play Store

Veranstaltung


institutionlogo


27.01.2015 - 27.01.2015 | Darmstadt

Chemistry in Art, Art in Chemistry and the Spiritual Ground They Share

What do Chemistry and Art have in common? Chemistry is an essential tool for making art, but art accompanies chemical publications, too. Is there even an analogue in science to abstract art? Prof. Dr. Roald Hoffmann, Dept. of Chemistry and Chemical Biology, Cornell University, Ithaka (USA) and Nobel prize laureate 1981 explores these questions.

Chemistry is an essential tool for making art. We will begin by looking at the evolution of pigments for one color, clearly an object of our desire, in the artist’s palette, from the Gate of Ishtar to Prussian blue and modern pigments. And at photography, a very chemical enabling tool for artists.

Then we will turn to art in chemistry. The pages of my articles, those of my colleagues, are filled with drawings of molecules. From a certain reality, which, like all reali¬ties, turns out to be on close examina¬tion a representation of one, the creators of these drawings try to abstract the essence. Significant formal consid¬erations—the relationship of the parts of a molecule to its whole—are essential. That sounds pretty close to art.
On to the spiritual ground which an art and a science that has creation at its heart share. Alchemy is one; I will discuss what attracts artists to alchemy, and how alchemical goals resonate in modern chemistry. And then take a wild leap to modern times, by posing a question that at first sight seems absurd: Is there an analogue in science to abstract art?

If abstraction wants to be seen as alternative to naturalistic representation and the figurative, what can chemistry possibly be against? Nature, of course. With interesting consequences. Another aspect of abstraction has been the concentration on one or another component of the artistic whole. Issues of form—at the center or the periphery, inclusion or exclusion, see-through or opaque, balance, color—are isolated. Mark Rothko’s color fields are a fine example of this concentration. We’ll explore chemical analogues of such concentrated isolation, also look at the way modern chemistry gives the aleatory its due. I will work against the caricature of abstract art and science as… cold. In chemistry and art both, we create and discover meaning.

The lecture is part of the "Kolloquien der Gesellschaft Deutscher Chemiker" and of "DA stimmt die Chemie".

Meet the speaker: prior to the lecture, 16:30 h, building L2|04, room F209, Alarich-Weiss-Str. 8, 64287 Darmstadt

Hinweise zur Teilnahme:

Termin:

27.01.2015 17:00 - 19:30

Veranstaltungsort:

Chemische Institute der TU Darmstadt
Alarich-Weiss-Str. 6
Gebäude L2|03
Kekulé-Hörsaal
64287 Darmstadt
Hessen
Deutschland

Zielgruppe:

Wissenschaftler, jedermann

Relevanz:

regional

Sachgebiete:

Chemie, Kunst / Design

Arten:

Vortrag / Kolloquium / Vorlesung

Eintrag:

10.10.2014

Absender:

Silke Paradowski

Abteilung:

Kommunikation

Veranstaltung ist kostenlos:

nein

Textsprache:

Englisch

URL dieser Veranstaltung: http://idw-online.de/de/event48664


Hilfe

Die Suche / Erweiterte Suche im idw-Archiv
Verknüpfungen

Sie können Suchbegriffe mit und, oder und / oder nicht verknüpfen, z. B. Philo nicht logie.

Klammern

Verknüpfungen können Sie mit Klammern voneinander trennen, z. B. (Philo nicht logie) oder (Psycho und logie).

Wortgruppen

Zusammenhängende Worte werden als Wortgruppe gesucht, wenn Sie sie in Anführungsstriche setzen, z. B. „Bundesrepublik Deutschland“.

Auswahlkriterien

Die Erweiterte Suche können Sie auch nutzen, ohne Suchbegriffe einzugeben. Sie orientiert sich dann an den Kriterien, die Sie ausgewählt haben (z. B. nach dem Land oder dem Sachgebiet).

Haben Sie in einer Kategorie kein Kriterium ausgewählt, wird die gesamte Kategorie durchsucht (z.B. alle Sachgebiete oder alle Länder).